35 jaar na de start kiest hrexpert Jos Verdonck voor continuïteit via een verjonging en persoonsgerichte service met behoud van de eigen autonomie. Naast medevennoot Maarten Ghesquiere komen nu ook zoon Ward Verdonck en een externe investeerder Verdonck Professional Partners uit Menen versterken. “Wij mikken op klanten die op lange termijn samen met ons iets willen uitbouwen. Door onze eigen toekomst goed te organiseren, tonen we hen dat dit ook van onze kant menens is.”
Jos Verdonck koos ervoor een ervaren business angel aan te trekken die als coach 10% van het aandeelhouderschap op zich zal nemen. Jos behoudt eveneens 10%, terwijl Maarten en Ward elk voor 40% aandeelhouder worden. “Binnen 5 jaar wordt dat voor hen 50/50,” vertelt Jos Verdonck. “Maarten is al sinds 2019 medevennoot. Ward komt er nu bij. Die verjonging is nodig, want bedrijven willen enerzijds wel veel ervaring, maar je moet ook genoeg voeling houden met de nieuwe generatie, zowel bij de kandidaten als bij de jonge bedrijfsleiders.”
Rode draad in die 35 jaar is de langetermijnrelatie waarop Verdonck mikt. “We mikken niet op bedrijven die nu door de krapte op de arbeidsmarkt hopeloos op zoek zijn door een leegloop wegens een gebrek aan hr-visie en -cultuur. Om vandaag goeie mensen te vinden én te houden, moet je als werkgever – en wij dus ook als hr-partner – veel meer aandacht hebben voor het organisatorische. Wij kennen onze klanten, weten hoe hun groep medewerkers vandaag in elkaar zit, welke ambities ze voor de toekomst hebben en wie ze daarvoor nodig hebben. Zomaar een witte raaf zoeken en die duur verkopen, is niet onze aanpak, want wie zegt dat die zal passen in de cultuur van dat bedrijf? Wij zoeken mensen waarbij 1 + 1 gelijk is aan 3, want een bedrijf is sámen iets opbouwen. Onze toegevoegde waarde – naast onze stevige achtergrond op menselijk, organisatorisch en economisch vlak – ligt vooral in het samenstellen van een goeie groep sleutelfiguren, in staf- en kaderfuncties. Als dat goed zit en je een goeie hr-manager hebt, zal je de rest ook wel in lijn krijgen.”
Het voorbeeld geven
Door lang aan boord te blijven, krijgt Verdonck bij familiale bedrijven ook de vraag om het potentieel van de volgende generatie te screenen op geschiktheid om op te volgen. “We vinden het belangrijk dat ons kantoor nu ook zelf in een volgende generatie overvloeit. Starten, doen groeien en dan verkopen, is gemakkelijker dan generatielang voortdoen. Onze familiale kmo’s appreciëren dat we zelf ook op die manier redeneren en het voorbeeld geven.” “We krijgen inderdaad positieve signalen uit de markt,” vult Maarten Ghesquiere aan. “Want zo weten onze klanten ook dat ze continuïteit krijgen in de manier van samenwerken. Een andere stap in onze toekomstplannen is de verhuis begin november naar Cockpit 145 in Kortrijk. In onze trajecten hechten we heel veel belang aan face-to-face contacten met de kandidaten voor screenings, assessments en interviews. We doen heel veel digitaal, maar efficiëntie mag niet primeren op het belang om in één keer de juiste inschatting te kunnen maken, en dat kan het best in een fysiek contact. De vlotte bereikbaarheid van de nieuwe locatie wordt op dat vlak een belangrijke troef.”
(SD – Foto DD)